Zvonko Černač: Ko grobarji Adrie Airways predlagajo, da davkoplačevalci še dodatno plačamo njihov zapitek

foto: SDS foto: SDS

Grobarji Adrie Airways so vlada Boruta Pahorja, Socialni demokrati, vlada Alenke Bratušek, Jankovićeva Pozitivna Slovenija, in vlada Mira Cerarja.

Poslanke in poslanci so na današnjem nadaljevanju oktobrske seje podali tudi stališča poslanskih skupin glede predloga zakona o dopolnitvi zakona o letalstvu, ki ga je pripravila ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek po tem, ko je družba Adria Airways odšla v stečaj. Predlog zakona je sicer svojo parlamentarno pot končal že na matičnem odboru, saj koalicija ni uspela zbrati dovolj glasov. Stališče poslanske skupine SDS glede predloga zakona je predstavil Zvonko Černač.

Celoten magnetogram, ki ni avtoriziran, objavljamo v nadaljevanju.

ZVONKO ČERNAČ: Novela zakona o letalstvu je bila s strani ministrice Alenke Bratušek oziroma vlade Marjana Šarca predlagana zaradi stečaja Adrie Airways in zaradi bojazni, da trg ne bo uspel urediti razmer na tem področju.

Danes je bilo že nekajkrat povedano, ampak mislim, da je potrebno povedati še enkrat, kdo so grobarji Adrie Airways. Grobarji Adrie Airways so po tem vrstnem redu, kot jih bom zdaj naštel: vlada Boruta Pahorja, Socialni demokrati, vlada Alenke Bratušek, Jankovićeva Pozitivna Slovenija, in vlada Mira Cerarja. To so grobarji Adrie Airways. Prva vlada zaradi tega, ker je Adrio Airways nenormalno zalagala z državnim denarjem preko državnih podjetij in postavljala nekompetentne uprave, drugi dve pa zaradi tega, ker je bila Adria prodana špekulativnemu skladu, kar je bilo že omenjeno, 4K.

In zdaj pridejo tisti ljudje v državni zbor in naj bi ta zapitek, ki so ga že v desetinah milijonov preko teh dokapitalizacij, ki so izginile neznano kam, ponovno plačevali davkoplačevalci, tokrat pa ne slovenskemu nacionalnemu prevozniku, ampak tujim letalskim družbam preko subvencij. Res brezsramno početje.

Slovenska demokratska stranka je na odboru predlagala, da se ta novela zakona umakne. V dveh členih je bila ta novela. Predlagali smo umik zaradi tega, ker nismo imeli na mizi nobenih finančnih izračunov, nismo imeli podatka niti, kateri leti naj bi bili tisti, ki bi jih bilo potrebno subvencionirati. Če so bili nerentabilni do zdaj, zakaj že zdaj niso bili subvencionirani, torej zakaj šele po stečaju slovenskega prevoznika. Predsednik odbora tega ni hotel dati na glasovanje, čeprav bi to moral storiti in zaradi tega smo v razpravi opozorili na vse tisto, kar je bilo potrebno opozoriti in koalicija tokrat, čeprav je enotno glasovala, ni izbrala dovolj glasov in zakon je, hvala Bogu, končal zakonodajno pot. Povem pa še enkrat, da take novele zakone s tako pomanjkljivo vsebino, brez, da bi imeli en finančni izračun, en podatek o tem, kdaj. Ministrica sama je rekla, da zakon sprejmemo na zalogo, ko bo, če bo, če sploh kdajkoli bo kaj potrebno po tem zakonu poseči. Lepo vas prosim. Ob tem, da vemo, da je subvencioniranje letalskih linij v mednarodnem prometu zelo sporno. Države tiste, ki te mehanizme poznajo, subvencionirajo notranje lete, ampak Slovenija na tem področju nima vzpostavljenega nekega letalskega prometa, ker je premajhna, pa tudi ta zakon, ta novela zakona temu ne bi bila namenjena.

Slišimo, da na drugi strani, drugi član vlade pa razmišlja o popolnoma drugi poti. Gospodarski minister Zdravko Počivalšek naj bi pripravljal podlage za ustanovitev novega državnega letalskega prevoznika. Ja, glejte, jaz mislim, da je skrajni čas, da se te neumne poteze nehajo. Lepo vas prosim, dajte se ukvarjati s tistim, s čimer naj se vlada ukvarja, da bodo ljudje v tej državi imeli boljši položaj in omogočite z ukrepi, ki pa jih ministrstvo ima na voljo, da bo trg najkasneje do konca tega leta zadeve uredil in jih bo, ker jih že ureja brez kakršnihkoli podpor in brez kakršnihkoli ukrepov vlade in ministrica. Verjetno si ne želimo, da bi ponovno prišli v situacijo, da bomo za neko karto plačevali 500 evrov, plačevali so jo pa večinoma tisti, ki so financirani iz javnih financ, če lahko za isto storitev dobimo karto za 120 evrov. In da bi še ta razlika šla v obliki neke subvencije nekim prevoznikom. Mislim, da so tu napačne poti in je treba ta razmišljanja ustaviti.

Napaka je bila narejena leta 2011, ko so Socialni demokrati na preko noči sklicani seji treh odborov zagotovili 50 milijonov evrov dokapitalizacije temu letalskemu prevozniku, ki je šel zdaj v stečaj, pa banke še 24 milijonov evrov v obliki konverzije terjatev iz državnih podjetij. Napaka druga je bila narejena takrat, ko se je začelo to Adrio Airways prodajati. Sklep o tem, da gre v prodajo, je sprejela vlada Alenke Bratušek 2013, realizacijo pa vlada Mira Cerarja 2016 in takrat se je vedelo, da je kupec 4K, ki je kupil to Adrio Airways za 100.000 evrov, pred tem pa je država vanjo dala dodatnih 3 milijone evrov, špekulativni kupec, ker je pred tem potopil že najmanj tri podjetja. Torej je največja odgovornost na tistih, ki ste danes ponovno prišli s predlogom, da bi pa še dodatno subvencionirali tokrat ne slovenskega prevoznika, ampak tuje prevoznike. Zaradi tega smo v Slovenski demokratski stranki zadovoljni, da je ta zakon zakonodajno pot končal in apeliramo na ministrico, da vzpostavi vse mehanizme, da bo trg ta izpad, ki smo ga sedaj bili deležni, do konca leta uredil. Hvala lepa.

 

nazaj na vrh