Leve vlade enormno zvišale cene vinjet

  • Napisal  sds.si
  • Comments:DISQUS_COMMENTS
Leve vlade enormno zvišale cene vinjet

Od uvedbe vinjetnega sistema v času prve vlade Janeza Janše v letu 2008, so v času levih vlad pod vodstvom Boruta Pahorja, Mira Cerarja in Marjana Šarca cene vinjet poletele v nebo.

Prvega julija 2018 je minilo deset let od uvedbe vinjetnega sistema na slovenskih cestah. Vinjetni sistem je uvedla prva vlada Janeza Janše, za uvedbo vinjetnega sistema pa je skrbel tedanji minister za promet Radovan žerjav. Vlada je ob uvedbi vinjet sledila predvsem cilju, da se promet preusmeri na avtocestno omrežje, kar bo imelo vpliv na izboljšanje prometne varnosti v cestnem prometu ter zmanjševanje izpustov CO2 zaradi boljše pretočnosti čez cestninske postaje. Pri uvedbi vinjetnega sistema je vlada sledila t.i. švicarskemu modelu cestninjenja in je uvedla zgolj polletne in letne vinjete z nizko ceno. Za letno vinjeto je bilo takrat treba odšteti 55 evrov, za polletno vinjeto pa 35 evrov. 

Kmalu po uvedbi vinjet v Sloveniji so se začele oglašati sosednje države in Evropska komisija, ki so pozivale k uvedbi vinjet za krajši čas, pri čemer je tedanji predsednik vlade Janez Janša tovrstne, kratkotrajne vinjete, tudi napovedal. 
V času vlade Boruta Pahorja pa je tedanji minister za promet Patrick Vlačič dokaj kmalu po nastopu svojega mandata napovedal višje cene vinjet. Že 1. julija 2009 so bile uvedene mesečne in tedenske vinjete, pri čemer je mesečna vinjeta stala 30 evrov, tedenska pa 15 evrov. Letna vinjeta pa se je za voznike osebnih vozil v letu 2010 podražila kar na 95 evrov. Polletne vinjete so bile za osebna vozila ukinjene. Letna vinjeta za motorna kolesa je takrat stala 47,50 evrov, polletna 25 evrov, tedenska pa 7,50 evra. 


Cene vinjet so ponovno narasle v letu 2016. Tako se je letna vinjeta za avtomobile, ki spadajo v razred 2A (vozila, ki so nad sprednjo osojo nižja od 1,3 metra) podražila od uvedbe kar za enkrat in je že stala 110 evrov, za vozila iz razreda 2B (vozila, ki so nad sprednjo osojo višja od 1,3 metra) pa je nalepka stala 220 evrov. Tedenska vinjeta je stala 15 oziroma 30 evrov, mesečna 30 oziroma 60 evrov. Svoje nalepke pa so imeli tudi motoristi. Tedensko vinjeto za 7,5 evra in polletno za 30 evrov. 


V zadnjem času je v javnosti precej razburjenja povzročila objava podatkov o tem, koliko za vinjete oziroma cestnine plačajo uporabniki avtocest v drugih državah Evropske unije. Zlasti zanimivi so podatki oziroma primerjava s sosednjo Republiko Avstrijo, kjer imajo vozniki na voljo 2.220 kilometrov avtocestnega omrežja, cena za leto 2018 za osebna vozila za desetdnevno vinjeto pa je 9 evrov, za dvomesečno 26,20 evrov in letno 87,30 evrov.


V Republiki Sloveniji, kjer imamo 617 km avtocest in hitrih cest, pa je, kot že zapisano, potrebno za tedensko vinjeto odšteti 15 evrov, za mesečno 30 evrov, za letno pa kar 110 evrov.


Glede na število kilometrov cestnega omrežja pa tudi glede na povprečno plačo v Republiki Sloveniji in Republiki Avstriji je strošek slovenskega voznika za nakup vinjete v primerjavi z avstrijskim voznikom absolutno previsok. 


Ali bo vlada Marjana Šarca sprejela kakršenkoli ukrep, da bo znižala ceno vinjet na evropsko primerljivo raven? Ali pa bomo prihodnje leto primorani za vinjete plačevati še višje zneske?

Vir: sds.si

nazaj na vrh