Slovenija potrebuje reformo sodstva, podobno tisti na Poljskem Izpostavljeno

  • Napisal  dr. Vinko Gorenak
  • Comments:DISQUS_COMMENTS
dr. Vinko Gorenak dr. Vinko Gorenak

V tem prispevku nameravam pisati o zadnji odločitvi Ustavnega sodišča (US), da parlamentarna preiskovalna komisija, ki jo vodi poslanec Žan Mahnič, ne sme zasliševati in preiskovati tožilcev. Naj pa že takoj na začetku povem, da moje pisanje ne bo oprto na člene Ustave RS ali člene zakonov, ampak bom skušal na preprost, večini ljudi razumljiv način povedati, kaj si o odločitvi US mislim in seveda zakaj. Če želite to, kar bom pisal prebrati v strokovnem tekstu, potem si preberite ločeno mnenje ustavnih sodnikov ddr. Klemna Jakliča in Marka Šorlija, ki očitno mislita tako, kot mislim sam.

 

Nekaj dejstev

Zoper Franca Kanglerja je bilo vloženih, mislim da 23 ali 24 kazenskih ovadb. Vložila jih je kriminalistična policija v Mariboru, pred sodišče pa so zadeve spravili tožilci iz Maribora, ki jih je vodil Drago Šketa, sedaj generalni državni tožilec. Kar 22 kazenskih zadev zoper Franca Kanglerja je že zaključenih in to z oprostilno sodbo, neglede na to na kateri stopnji je bila taka odločitev sprejeta. Več kot dovolj dokazov torej, da je nekdo na relaciji od kriminalistične policije, do tožilstva, pa tudi sodstva na okrajnem, okrožnem in višjem sodišču v Mariboru zlorabil položaj. To še posebej potrjuje odločitev Vrhovnega sodišča RS, ki je odločilo, da vsa ta sodišča niso nepristranska do Franca Kanglerja in mu zato v nobenem primeru ne morejo več soditi.

Odločitvi US

US je najprej odločilo, da Mahničeva komisija ne sme zasliševati in preiskovati sodnikov. To bi še nekako razumel z vidika delitve oblasti med tri neodvisne veje (parlament, vlada, sodstvo). Konec koncev, sodna veja oblasti je zadeve postavila na svoje mesto in jasno sporočila, da Franc Kangler ni kriv. Zanemarimo pač zlorabe na okrajnem, okrožnem in višjem sodišču v Mariboru, najmanj kar je, je dejstvo, da je Vrhovno sodišče RS stvari postavilo na svoje mesto – torej ni kriv.

Toda odločitev US, da iz zasliševanj in preiskovanj izločijo še tožilce, je pa več kot zloraba, ki jo je Žan Mahnič imenoval »mafija ščiti mafijo«. Zakaj trdim, da je to zloraba s strani US? To isto US je že tam nekje sredi 90. let odločilo, da tožilci niso del zakonodajne veje oblasti ampak sodijo v izvršno vejo oblasti. Če bi sedanja sestava US spoštovala to, kar je ta institucija odločila že pred četrt stoletja, potem se kaj takega ne bi smelo zgoditi. Konec koncev, tudi leta 2013 je US odločilo, da je tožilstvo sicer samostojna državna služba, da pa sploh ni nujno da sodi pod pravosodno ministrstvo. Takrat je sodilo pod notranje ministrstvo in kljub petelinjenju takratnega skrajno pokvarjenega prvega tožilca Zvonka Fišerja, je bila odločitev US jasna. Tožilstvo ni nujno, da sodi pod pravosodno, lahko sodi tudi pod kako drugo ministrstvo.

Pojdimo v skrajnosti

Če bi odločitev US, da tožilce, ki so del izvršne ne sodne veje oblasti, vzeli za dejstvo in resnico, potem lahko jutri pričakujemo odločitev US, da na povsem enak način zaščiti kogarkoli. Recimo inšpekcijske službe, finančno upravo, kriminalistično policijo ali vojsko. Zakaj pa ne tudi te službe so enako kot tožilci del izvršne veje oblasti.

Če stvari pripeljemo do absurda in do skrajnosti razmejimo zakonodajno, izvršno in sodno vejo oblasti, potem lahko poslanci kadarkoli odločijo, da nihče od poslancev ne bo odgovarjal za kakršnokoli kaznivo dejanje. Zakaj pa bi, tudi zakonodajna veja oblasti je povsem samostojna, tako kot sodna veja oblasti. To je seveda absurd, tako kot je absurdna odločitev US, da zakonodajna veja oblasti (parlament) ne sme preiskovati nepravilnosti med tožilci in sodniki.

Sklep

Za konec naj jasno zapišem, da je po moji oceni odločitev US, da preprečijo preiskovanje nepravilnosti in zlorab znotraj sodstva in tožilstva, ne le napaka, ampak velika zloraba sodne veje oblasti, ki naravnost kliče po drastičnih zakonskih spremembah, kakršne je uvedla Poljska. Seveda gre za reformo sodstva, ki je pri njih na smetišče zgodovine poslala vse tiste sodnike, ki so zlorabljali položaj ali kršili človekove pravice v sodnih postopkih. Več kot očitno je, da Slovenijo to še čaka.

nazaj na vrh