Avtor vulgarne žaljivke “klerotalibanske pi*ke” na Radiu Slovenija poučuje o etičnih načelih

  • Napisal  Glasno.si
  • Comments:DISQUS_COMMENTS
Domen Savič (vir: STA) Domen Savič (vir: STA)

S strani članov gibanja GlasNO! smo dobili pritožbo glede oddaje “Vroči mikrofon”, ki je bila predvajana 2. oktobra 2018 na Radiu Slovenija. Oddaja je imela podnaslov “Oglasi v slabi družbi” in je načenjala temo, kaj lahko uporabnik stori, če v mediju zazna neprimerne prispevke in ob njih oglase podjetja, katerega storitve uporablja in ga ceni, in v kolikšni meri je plačnik oglasov soodgovoren za vsebine, ki jih objavlja medij.

O problematiki so poleg novinarke Tatjane Pirc razpravljali ali podajali svoja mnenja še dr. Milena Fornazarič, dr. Tanja Kamin, dr. Marko Milosavljević in Domen Savič.

Domen Savič izsiljuje Telekom
Iz vsebine oddaje, njenega poteka in celotnega konteksta je očitno, da sta bili glavni tarči Telekom Slovenije, od katerega Domen Savič že od 10. septembra 2018 dalje zahteva, da preneha oglaševati v mediju Nova24TV.si oziroma Nova24TV, ki jo želi Savič očitno finančno prizadeti. Razlog, ki ga navaja, naj bi bile po njegovi oceni neprimerne vsebine na Nova24TV. Okrog tega problema in podjetij Telekom Slovenije ter Nova24TV se je tako vrtela praktično celotna oddaja, čeprav je novinarka poskušala ustvarjati vtis, da gre za širšo obravnavo problema. A je bilo to povsem neprepričljivo, saj se je rdeča nit Telekoma Slovenije in Nova24TV vlekla na bolj ali manj neposreden način praktično skozi vso oddajo.

Pregled oddaje in vseh okoliščin pokaže, da je ravnanje RTV Slovenija v zvezi s to oddajo neprofesionalno, kar pojasnjujemo v nadaljevanju.

Najprej se dotaknimo okoliščin, v katerih je ta oddaja nastala. Domen Savič je že 10. septembra 2018 na Twitterju pod profilom @DrzavljanD sprožil gonjo proti Telekomu Slovenije in mediju Nova24TV, ki jo je nadaljeval ves čas do oddaje in v trenutku, ko to pišemo, še vedno traja.

Radio Slovenija se priključi kampanji
Na osnovi lastne presoje Savič meni, da so vsebine na Nova24TV neprimerne in da jih Telekom Slovenije, s tem ko v mediju oglašuje, podpira. S tem, ko je RTV Slovenija pripravila oddajo prav o tem primeru, ki je predmet dolgotrajnejše Savičeve kampanje, se je dejavno vključila vanjo, pri čemer ni z ničemer argumentirala osnovnega izhodišča: katere vsebine na Nova24TV naj bi bile sporne, kdo je to presodil in ali vse to opravičuje pritisk javnega medija na gospodarsko družbo in na konkurenčni medij. Iz poteka oddaje je slutiti, da teh vprašanj niso želeli odpirati, saj ni bilo omenjeno, da bi predstavnika medija, o katerem so sicer razpravljali praktično ves čas, sploh povabili v studio, kar pomeni, da druga stran v debati sploh ni bila zastopana. A že naslov same oddaje “Oglasi v slabi družbi” jasno kaže, da je Radio Slovenija brez pojasnila privzel, da so oglasi v njim konkurenčnem mediju “v slabi družbi”. Poslušalci tako niso dobili zadovoljivih pojasnil in informacij, na podlagi katerih bi si lahko sami ustvarili vtis, za kakšno vsebino gre in kakšna je njena prepričljivost.

In nadalje se odpira naslednje pomembno vprašanje: kdo je dovolj kredibilen in verodostojen, da presoja ustreznost in dopustnost vsebin? Za potrebe te oddaje je Radio Slovenija očitno menil, da je to Domen Savič, kar pa je povsem neverodostojno, kot bomo videli v nadaljevanju.

Kdo je v resnici kreiral oddajo?
Potek oddaje kaže, da je vsebinsko sledila tezam, ki jih je v sporočilih, ki so bila na družbenih omrežjih naslovljena na Telekom Slovenije, že pred oddajo sporočal Savič. Zato obstaja zelo utemeljen sum, da je bil on v resnici tudi prožilec in morda celo sokreator te oddaje.

Neverodostojnost in nekredibilnost gosta
Naslednji problem pa nastopi, ker je Radio Slovenija predstavil Domna Saviča kot verodostojnega in kredibilnega za razpravljanje o etičnih načelih in dostojnosti komunikacije. Hkrati pa je Radio Slovenija povsem zamolčal, da je prav Savič dobro znan po sovražnem govoru, nestrpnih stališčih do večjih družbenih skupin in nespoštovanju slovenske države. Znano je, kako je Savič na ponižujoč in vulgarno zaničevalen način sejal sovraštvo nad katoliškim delom prebivalstva.

Navajamo nekaj njegovih zapisov, ki so se še ohranili:

“Dajte na isti ballot kot je istospolna poroka še obdavčitev cerkve. Pa, da vas vidimo, pičke klerotalibanske.”

“It na volišče. Sam to. In faking zmagat nad klerotalibani.”

“Dan državnosti je kot božič. Oba praznujeta nekaj, kar ne obstaja.”

Iz navedenega je jasno, da Domen Savič nikakor ni oseba, ki bi lahko slovensko javnost skozi javni medij verodostojno in kredibilno poučevala o sovražnosti, etičnih načelih, žalitvah družbenih skupin in potrebnem ukrepanju oglaševalcev s tem v zvezi. In jasno je tudi, da se je s tem tudi Radio Slovenija pokazal v povsem neverodostojni luči.

Radio Slovenija kot orodje pritiska
Iz sporočil, ki jih je Domen Savič širil po družbenih omrežjih, je tudi razvidno, da je oddajo Radia Slovenija še pred njeno objavo in tudi po njej povsem odkrito izkoriščal za pritisk in gonjo zoper Telekom Slovenije in Nova24TV, kar daje povsem utemeljen vtis, da je bila celotna oddaja v funkciji piarovskega prispevka. Radio Slovenija oddaje sicer ni oglaševala z neposrednim omenjanjem obeh podjetij, ki sta bili tarči oddaje, a je to ves čas na družbenem omrežju delal Savič, vključno s tem, da je vse zaključke apliciral zgolj na omenjeni podjetji.

Sporočila, ki jih je Savič objavil na družbenem omrežju v dneh po oddaji, kažejo, da je šla ta kampanja celo v smer, kjer ni niti več pomembno, kaj medij objavlja, pač pa je edini cilj to, da izgubi oglase. Eno od takšnih sporočil je prikazano spodaj. Kaže na izrojeno Savičevo razumevanje oglaševanja, po katerem bi bilo smiselno oglaševati le v tistih medijih, ki do podjetja niso kritični.

Zanimivo je tudi, da drugi mediji Savičevi gonji niso nasedli, čeprav je vsaj pri nekaterih to poskušal doseči.

Vse to pomeni, da se je Radio Slovenija pustil instrumentalizirati kot orodje v njegovi kampanji, kar je povsem nedopustno in v nasprotju z načeli, po katerih bi moral ravnati javni medij.

Poziv k prenehanju plačevanja RTV-prispevka
Potrebno pa je opozoriti, da so na Radiu Slovenija skupaj z Domnom Savičem in preostalimi gosti praktično soglasno postavili zanimivo tezo, ki je vredna nadaljnjega razmisleka. Ta je, da je oglaševalec soodgovoren za vsebino medija, v katerem oglašuje, ker ga s tem financira. In ukrep, ki ga predlagajo, je, da oglaševalec takšen medij preneha financirati. Če to tezo preslikamo na RTV Slovenija, pomeni, da so plačniki RTV-prispevka soodgovorni za vsebino, ki jo RTV Slovenija v svojih programih posreduje. To pomeni, da so soodgovorni tudi za zmerjanje z nacisti, stalinisti, klerofašisti, o čemer smo podrobneje pisali v blogu “Razgaljena dvojna merila varuhinje pravic gledalcev in poslušalcev“, pa tudi za številne druge manipulacije, potvarjanje resnice in neprofesionalnosti, ki se dogajajo in jih v zadnjih tednih razkrivamo tudi v gibanju GlasNO! Logičen sklep torej je, da nas Radio Slovenija, Domen Savič in preostali gosti v oddaji pravzaprav pozivajo, da takoj prenehamo s financiranjem takšnega medija.

Verjetno pa na Radiu Slovenija niso želeli razmišljati o sebi. A to je naslednja napaka, ki so jo storili. Kaže na dvojna merila, ki jih očitno uporabljajo tako pri notranjih kot tudi zunanjih presojah.

Sklep
Na podlagi pregledanega in analiziranega materiala ugotavljamo, da je Radio Slovenija v oddaji Vroči mikrofon ravnal v nasprotju z veljavnimi akti in poklicnimi načeli, kot so načelo verodostojnosti, načelo nepristranskosti, načelo odgovornosti in načelo neodvisnosti.

Pozivamo vodstvo RTV Slovenija, da primer obravnava z vso odgovornostjo, se do njega opredeli ter gibanju GlasNO! in javnosti sporoči, katere kršitve so zaznali, kako so ukrepali in kaj bodo storili, da se v prihodnje takšne stvari ne bodo več ponovile.

Več na Glasno.si …

nazaj na vrh